lördag 16 april 2011

Nu blommar den första påskliljan



Nu har våren satt fart på riktig. Nu börjar allt vakna till liv. Överallt började det knoppas och blomma i vår trädgård.

Nu har den första påskliljan slagit ut i vår trädgård. Det var ett antal år sedan vi satte dessa knölar i jorden.
Vi har nog köpt hundratals påskliljor och satt ut den överallt. Men med tiden så tynar de bort och försvinner. Jorden är nog inte idealisk för påskliljor, för den består mest av sand. Jag tror att de vill ha mer tung jord.
Lite här och där ser vi smala strån där vi tidigare satt påskliljor. Dessa påminner om gamla drömmar som vi haft om ett fält av gula blommar på våren.

Ett år när jag grävde bort några rabatter för att göra större gräsytor, samlade jag ihop alla gamla lökar/knölar som jag fann i jorden. Dessa planterade jag tillsammans i ett nytt land med näringsrik jord. Där skulle jag ha dem i en "plantskola" och göda upp den, för att senare flytta dem någon annanstans.

Året därpå kom inte en enda blomma upp eller ett endaste blad. När jag grävde i landet och letade efter var knölarna tagit vägen fann jag ingenting. Alla var borta! Jag letade vidare och fann några förkrymta och halt uppätna rester av narcissknölar. Det verkade som om larver eller maskar av något slag hade kalasat på dem.
Det var verkligen ett litet misslyckande och lite onödigt jobb.

En nackdel att ha påskliljor i gräsmattor är att bladen måste vissna helt ner innan man kan klippa gräset. Gräset hinner växt mycket under den tiden och blir lite svårt att klippa med gräsklippare senare. Klipper man av bladen för tidigt kan inte lökarna/knölarna inte samla tillräckligt med näring för nästa års blomning.

De narcisser som vi har köpt senast har vi placerat i ett buskage så de ska synas när de blommar. När de blommar klart gör det inget om bladen står kvar och vissnar ner av sig själv, för då har buskarnas blad växt så mycket att man knappt ser de vissnande narcissbladen.

Nu kan vi njuta av påskliljorna och låta dem lysa upp trädgården tills andra blommor tar över lyskraften.


Den första utslagna påskliljan som växer i ett buskage med ölandstok, spirea, paradisbuske och rosenrips.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar