torsdag 28 april 2011

Vårens första gullviva



Vårens första gullviva såg jag i vår trädgård den 17 april. När jag skulle trycka fast vår batteridrivna viltskrämma i en perennrabatt i vårt woodland, såg jag att en gullviva hade kommit upp och börjat slå ut.
Intill såg jag även en liten blåsippa som jag planterat ut förra våren. Så nu har jag blåsippor på två ställen.

Gullviva heter Primula veris på latin, där veris betyder vår. Här på Västkusten och speciellt i Bohuslän, kallar man växten för majnycklar. Här råder förvirring för det är en helt annan växt på andra platser. Se vad den virtuella floran skriver om orkidén: Majnycklar.

Senare i vår kommer ett hörn av vår trädgård att lysa upp av ett litet bestånd av gullvivor. De verkar trivas där och blir fler för varje år. Dessa härstammar från Orust i Bohusläns skärgård, så våra gullvivor är då riktiga majnycklar :-)

Senare i vår kommer fler sorter av primula att blomma. Skriver mer om dem då.

'
En blomma ha slagit ut den 17 april. När jag ser dem åter helgen efter påsk, har alla blommorna slagit ut och lyser gult i sin del av trädgården.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar