måndag 2 maj 2011

Vi har gulsippa i trädgården!



När jag gick runt i vår trädgård och tittade efter vilka växter som börjat blomma, fann jag några växter som jag inte kände igen. Bladen påminner om vitsippa, fast blommorna ser mer ut som en smörblomma.
Det var en gulsippa!

Jag har inget minne varifrån de kommer. Kanske kommer de från Orust, därifrån vi fått våra vårlökar som jag skrev om i artikeln: Vårens första vårlök.

Gulsippa heter Anemone ranunculoides på latin. Artnamnet ranunculoides betyder "lik Ranunculus". Det syftar på att blomman liknar smörblomma som heter Ranunculus.
Växten finns ända upp till Jämtland och är bara vanlig i Skåne och på Gotland.
Om gulsippa växer ihop med vitsippa kan de korsa sig. Då får man en hybrid med blekgula/svavelgula blommor.

Gulsippa, vitsippa och även blåsippa är giftiga. Då får man ha dem i fred från djur som gärna hälsar på i trädgården och äter av ens odlarmödor.

Läs mer om växten på den Virtuella floran: Gulsippa.


Så lik en smörblomma, eller hur?



Så här ser en smörblomma ut. Bilden lånad från internet.



Ett av flera små bestånd av gulsippor som växer i våra rabatter med perenner.

.

1 kommentar:

  1. Snygga gulsippor. Intressant att läsa om att de kan korsa sig med vitsippa. Jag måste skaffa några gula jag med. Ha det bra.

    SvaraRadera