måndag 19 december 2011

Hyacinter till jul



Nu finns hyacinter att köpa överallt. Där jag bor i Göteborg finns flera blomsteraffärer, men jag tyckter de är för dyra när de kostar 25-30 kronor styck. Till slut fann jag en affär vid Järntorget där jag fick tre hyacinter för 45 kronor. Jag köpte tre blå. Troligtvis är de dyrare av en bättre sort, men jag vill ha många hyacinter, så jag nöjer mig med de billigare.


När man köper hyacinter brukar den lilla plastkrukan vara fylld av rötter, som växer kors och tvärs i ett enda virrvarr.
Det är bara att trassla upp rothärvan. Det gör inget att rötterna går av. Det växer snabbt ut nya när löken sätts i ny jord.


Efter att ha rett ut rothärvan gick mer än hälften av rötterna av. Skräpet for ner i kompostpåsen.
Hyacinten planterade jag i jord. Jag använde en röd julig ytterkruka utan dräneringshål. Hela löken täcktes av jorden.


Jorden täckte jag till sist med vitmossa som jag plockat för några år sedan vid vår stuga i Halland. Den har legat knastertorr i vår redskapslåda på balkongen. Jag bröt av en bit och lade den i en skål med vatten och med en gång blev den mjuk. Sedan var det bara att forma bitar så jordytan täcktes.

Plantan behöver inte vattnas för all näring till blomman finns i löken. Jag hällde på lite ändå för att fukta jorden som var torr. Om man vattnar för mycket kan blomstängeln bli för lång.

Katten Kajsa tittar förundrat på skapelsen. Hon tänker väl om det går att äta. Det slår mig att jag har glömt att så kattgräs till henne.



Med några dekorationsbär var skapelsen klar. Det blev till en liten julplantering. Nu är det bara att vänta på att den blå hyacinten ska gå i blom. Bilden är tagen den 15 december.

Efter blomningen, och när jag tagit bort den vissna blomstängeln, ska jag låta den växa vidare inomhus. Jag ger under tiden lite växtnäring tills bladen vissnar ner framemot våren. Sedan ska jag plantera ut löken i trädgården där den sedan får växa fritt. Förhoppningsvis kommer den i blom igen nästkommande år.

Ett tips till slut
När jag köper många hyacinter och inte vill att alla ska blomma samtidigt, placerar jag dem i sina små krukor i kylskåpet. Då fördröjs blomningen. Jag har placerat några i kylskåpet så att vi får även hyacinter till nyår.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar