måndag 23 januari 2012

Få julhyacinter att överleva



Alla julens och nyårets hyacinter har nu blommat klart.
Jag slänger inte dem utan planterar om dem i ny jord. Den utblommade stängeln klipper jag bort och lökarna planterar jag i en plastburk utan dräneringhål i botten. Jag återanvänder en pepparkaksburk.

I botten sätter jag några centimeter med jord så att rötterna får plats att utvecklas. Fyra lökar fick plats i burken. Sedan fyllde jag upp med jord så att lökarna täcktes helt. Om lökarna inte helt täcks gör det inget, så länge rötterna ligger i jord.

Nu är det bara att vattna och ha dem så ljust som möjligt så att bladen utvecklas och fyller löken med näring. Man kan också vattna med flytande växtnäring för att fylla lökarna med ännu mer växtkraft.

Efter några veckor börjar bladen vissna ner. Då slutar man vattna och låter allt torka. Lökarna kan förvaras svalt till hösten eller planteras ut i trädgården i vår.

Jag har sju lökar att ta hand om nu. Tre blå, två vita och två rosa. Jag har inte markerat vilka färger de har, utan låter slumpen bestämma hur de sedan hamnar i rabatterna i stugan. Vill man veta det kan man markera lökarna med till exempel färgade snören när de blommar.


Julens fyra utblommade hyacinter är omplanterade.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar