fredag 30 mars 2012

Flocknäva – en överlevare i skuggiga lägen


Vårt bestånd av Flocknäva, Geranium macrorrhizum, har jag förökat från några få plantor. Dessa fann jag bortslängda efter en gårdsrensning inne i stan. Plantorna var färska och var inte skadade, så jag tog hem dem och satte dem i ett glas vatten. När jag kom till stugan på landet planterade jag ut dem.

Plantorna repade sig fort och växte till en stor tuva. De växer med tjocka utlöpare och är lätta att bryta av. De nya skotten eller snarare plantorna flyttade jag och satte dem direkt i jorden och vattnade rejält. De rotade sig snabbt och fortsatte att växa till nya tuvor. Så jag fortsatte dela den och nu har vi stora bestånd av flocknäva lite var stans i trädgården.

Flocknäva kan växa i skuggiga lägen och trivs förträffligt i vårt woodland och på husets norrsida. Den vill däremot inte stå i direkt sol eller för torrt.

Flocknävan blommar med rosa blommor på försommaren. Jag såg i en kommunal plantering att det finns även en vit sort. På internet ser jag att de finns från vitt till mörkt rosa.

Bladen avger en aromatisk doft och vissa kan tycka att det doftar illa. Men jag tycker de doftar helt ok.
Flocknävorna bildar en stor grön matta rätt snabbt. De täcker också marken fort, så ogräs trivs inte tillsammans med dem.
Tycker man att de blir för stora är de lätta att ta bort och eller flytta till andra ställen.

Jag såg ett tips på internet att om man sätter flocknäva längst fram i en rabatt, så håller de gräset borta från att växa in. De flocknävor som växer in i rabatten tar man och använder att utöka rabattkanten med. Ett billigt och bra sätt att skapa en lite mer lättskött trädgård.
Det ska jag nog prova. Men då får rabatten vara rätt bred, så att man får plats med andra perenner längre in.



Flocknäva tillhör växtsläktet geranium. Detta namn kommer från grekiskans geranos som betyder trana, för fruktställningen efter blomningen påminner om en tranas näbb.
Geranium-släktet inkluderar alla nävor, till exempel vår ängsblomma Midsommarblomster och även Blodnäva och Stinknäva.
På engelska heter pelargon geranuim, men de tillhör släktet pelargonium, dit även den doftrika Doktor Westerlunds blomma eller Doftgeranium tillhör. Det är verkligen en språkförbistring.
Jag fann en artikel på Odla.nu om detta med språkförbistringen: Lite grundläggande botanik.

Jag skriver mer om Flocknäva i nästa artikel: Flocknävans blad täcker skuggiga ytor snabbt.


Flocknäva blommar bara en gång och blomningen varar inte så länge. Det är för bladens mattbildande skull jag har den.

.

1 kommentar:

  1. Bra tips det där med att sätta flocknävan längst fram i rabatten, det skall jag komma ihåg.
    Ha det fint,

    SvaraRadera