onsdag 11 april 2012

Larvigt värre… eller?


När vi kom till stugan en sommardag såg jag att bladen på vår Slingerkrasse som växte på altanen hade decimerats. Jag behövde inte leta länge förrän jag fann de skyldiga till skadorna. Plantorna var fulla av spräckliga larver som åt för glatta livet.
Istället att börja plocka bort dem tog jag fram kameran för att dokumentera dem.


En larv äter på en blomma på slingerkrassen.


De är rätt vackra, eller hur?

Jag är kluven till larver, ser jag dem på krusbärsbuskarna kommer besprutningsflaskan med Pyrex-N fram och jag duschar bort ohyran. Annars äter de upp alla blad och buskarna blir helt kala.
Ser jag dem på plymspirea låter jag dem äta upp bladen på vissa plantor. Larverna är rätt glupska och de brukar kaläta dem helt och hållet. Men växterna repar sig och kommer tillbaka nästa år.

Halvt uppäten plymspirea den 22 augusti. I september var det bara ett växtskelett kvar.

När larverna sätter sig på ettåringarna som slingerkrasse så ska de väck. Jag tar inte död på larverna utan plockar bort dem och bär iväg dem till till skogs. Där sätter jag dem på någon växt de kan äta av.
Innan jag bar iväg den lade jag dem på en tallrik för att lättare kunna fotografera dem.


Många larver blev det. De fick nytt hem i skogen och mina slingerkrasse överlevde denna sommar.




En bloggkompis har meddelat att dessa är larver till kålfjäril. En vit fjäril med mörka fläckar på vingarna. På latin heter den Pieris brassicae. Brassica är kål på latin.
I min bok Lilla fälthandboken: Fjärilar står det att larverna lever på olika korsblommiga växter och främst på odlad kål och krasse. På ett år kan kålfjärilen hinna med tre generationer.


Så här ser en kålfjäril ut. Bilden är lånad från Wikipedia.

Läs mer om fjärilen på Wikipedia: Kålfjäril.
Läs mer om Kålfjärilen i Allt om trädgård: Kålfjäril, Pieris brassicae.


En annan hårig larv kryper på ett blad av silverkalla. Även den larven fick ett nytt hem i skogen. Är det någon som vet vad denna kommer att bli som fjäril eller annan insekt?
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar